Hoppa till huvudinnehåll
Makeup

Jannike Sommar: Våga färg och mönster!

Louice Tapper Florén
Skribent och expert1 år sedan
View Louice Tapper Florén's profile
jannike sommar
Det svenska klädmärket Jannike Sommar skapar färgglada, pop art-inspirerade kläder för personer som inte är rädda för att uttrycka sig själva. Vi har träffat grundarna Jannike Sommar och Renata Souto.

Jannike Sommar grundade sitt klädmärke (med samma namn) i Paris för drygt tre år sedan tillsammans med sin fru Renata Souto. Båda hade erfarenhet från modebranschen, Jannike som designer på H&M och Renata inom marknadsföring på ett stort modebolag.

– Vi var båda ganska nervösa inför att säga upp oss från våra jobb och starta något helt nytt. Vi såg potentialen och sa “nu provar vi, nu kör vi!”. Vi gav oss själva ett år där vi la all energi på varumärket och nu känns det som att vi gjorde rätt val, berättar Renata.

Jannike Sommar har gjort succé i queer-communityt

jannike sommar
Jannike Sommar och Renata Souto

För den breda massan är Jannike Sommar relativt okänd men i queer-communityt, och särskilt bland draq queens, har hens färgglada och poppiga kläder blivit en succé. Bland annat har hen fått designa Robert Fux scenkläder när han programledde Drag Race Sverige.

– Min största inspirationskälla är HBTQI+ communityt. Jag är en del av den själv och vill skapa något för dem. Jag blir inspirerad av kläderna som de vill bära men också av deras livsstil, säger Jannike.

Renata tillägger:

– Vi vänder oss till en global queer-publik, men inte endast HBTQI+ personer utan även till de som inte följer konservativa normer och som inte är rädda för att uttrycka sig själva.

jannike sommar
Popwave Patchwork Pants, 220 € och Popwave Red Bodysuit, 85 €

Lämnade drömjobbet

Medan Jannikes roll som designer på H&M ses av många som ett drömjobb drömde hen om att göra något eget.

– När man designar för ett modebolag som H&M är det viktigt att tänka på att det man skapar ska passa så många som möjligt. Du måste tänka kommersiellt och att det ska följa trender. Nu med mitt varumärke Jannike Sommar fokuserar vi på att berätta en personlig historia, och inte skapa trendiga plagg vid exakt rätt tillfälle. Det är viktigt för mig att skapa “signaturplagg”, som man ser direkt är ett Jannike Sommar-plagg, förklarar Jannike.

Pop your star, gender is a wave

jannike sommar
Queer Kiss Red Mesh Dress, 85 €

Jannike Sommars senaste capsulekollektion heter “Popwave” som bland annat består av en kostym med vågmönster, meshklänningar och plagg med läppmönster. Den är inspirerad av de nostalgiska popstjärneposters från 80- och 90-talen.

– Slogan är “pop your star, gender is a wave” – du kan vara den du är och uttrycka som du vill. Och såklart vara en stjärna i ditt egna sammanhang, säger Renata.

GLOSSYBOX augustitema “Bold, Brave & Beautiful” handlar om att våga vara sitt färgstarkaste jag. Något som Jannike Sommar skriver under på.

– Det betyder allt för oss! Många länder går bakåt i utvecklingen när det kommer till mänskliga rättigheter och jag tycker det är dags att fler blir mer “Bold, Brave och Beautiful”, säger Renata.

Wavy Patchwork Blazer, 330 € och Wavy Patchwork Pants, 220 €

Upptäck Jannike Sommars capsulekollektioner på jannikesommar.com och följ varumärket på Instagram: @jannikesommar
Louice Tapper Florén
Skribent och expert
View Louice Tapper Florén's profile
glossybox